onsdag 29. mars 2017

Barnehagelærer sin rolle



Som barnehagelærere ønsker vi å ha et helhetlig syn på språkutvikling, derfor mener vi at det ikke er gunstig å ha for ensidig fokus på enkelte deler av barnas språkutvikling. Den voksne sin rolle blir å legge til rette for et godt språkmiljø for alle i barnehagen. Barnehagelæreren må derfor som tidligere nevnt være bevisst sitt eget språk, være «påskrudd» og møte barna aktivt. Rammeplanen sier «At voksne oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på deres inntrykk og opplevelser, er av avgjørende betydning for videre utvikling av talespråket» (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 29). Derfor er barnesynet til den voksne avgjørende for barnas opplevelse av seg selv. Vi mener hvordan den voksne ser på barn har en betydning for hvordan den voksne velger å tolke og bekrefte barns uttrykk og opplevelser. Det å se på barn som kompetente mennesker, som subjekt, vil bidra til at den voksne kan møte barna på en god måte. Vi mener dette barnesynet er den beste for å skape et godt språkmiljø. 


Ifølge rammeplanen skal de voksne «skape et språkstimulerende miljø for alle barn og oppmuntre til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med hjelp av språk og sang». Som vi nevnte tidligere er det viktig at den voksne har et helhetligsyn på språkutviklingen, noe rammeplanen også uttrykker. Allikevel er det viktig at den framtidige barnehagelæreren har kunnskap om enkelte deler av språkutviklingen for å kunne sørge for et helhetlig språkmiljø. 

Litteratur:

Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling: Muntlig og skriftlig (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 

Johansson, E. (2013). Små barns læring: Møter mellom barn og voksne i barnehagen. Oslo: Gyldendal akademisk.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar