Som barnehagelærere ønsker vi å ha et helhetlig syn på
språkutvikling, derfor mener vi at det ikke er gunstig å ha for ensidig fokus
på enkelte deler av barnas språkutvikling. Den voksne sin rolle blir å legge
til rette for et godt språkmiljø for alle i barnehagen. Barnehagelæreren må
derfor som tidligere nevnt være bevisst sitt eget språk, være «påskrudd» og
møte barna aktivt. Rammeplanen sier «At
voksne oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på deres
inntrykk og opplevelser, er av avgjørende betydning for videre utvikling av
talespråket» (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 29). Derfor er barnesynet
til den voksne avgjørende for barnas opplevelse av seg selv. Vi mener hvordan
den voksne ser på barn har en betydning for hvordan den voksne velger å tolke
og bekrefte barns uttrykk og opplevelser. Det å se på barn som kompetente mennesker,
som subjekt, vil bidra til at den voksne kan møte barna på en god måte. Vi
mener dette barnesynet er den beste for å skape et godt språkmiljø.
Ifølge rammeplanen skal de voksne «skape et språkstimulerende miljø for alle
barn og oppmuntre til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere
med hjelp av språk og sang».
Som
vi nevnte tidligere er det viktig at den voksne har et helhetligsyn på
språkutviklingen, noe rammeplanen også uttrykker. Allikevel er det viktig at
den framtidige barnehagelæreren har kunnskap om enkelte deler av
språkutviklingen for å kunne sørge for et helhetlig språkmiljø.
Litteratur:
Litteratur:
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling: Muntlig og skriftlig
(3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Johansson, E. (2013). Små barns læring: Møter mellom barn og voksne i barnehagen. Oslo: Gyldendal akademisk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar